Två RIM-beslut med anledning att återkomma till
2019-08-30 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SVENSKA KANOTFÖRBUNDET.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSTidigare i år hölls Riksidrottsmötet. Två besluten som togs finns det anledning att återkomma till. Dels beslutet att föreningar ska begära in begränsat registerutdrag från ledare, dels den medlemsansökan som gjordes av Svenska Kanotslalomförbundet.
I maj hölls Riksidrottsmötet, den samlade idrottsrörelsens årsmöte som hålls vartannat år. 2019 utgjorde Jönköping mötesplats och många beslut fattades under dagarna. Bland dessa två stycken som det finns anledning att återkomma till.
Organisation med konfliktskapande namn
Vi har tidigare rapporterat om en organisation som kallar sig för Svenska kanotslalomförbundet. Organisationen står utanför Svenska Kanotförbundet och den organiserade idrottsrörelsen inom Riksidrottsförbundet (RF). Organisationen, som har sitt säte i Falun, ansökte i år till Riksidrottsmötet (RIM) om medlemskap i RF. Av ansökan framgår att organisationen gör anspråk att vara huvudman för idrottsgrenarna kanotslalom och störtlopp och det påstås att idrotten inte organiseras av Svenska Kanotförbundet. RIM avslog ansökan bland annat med motivering att Svenska Kanotförbundet bedriver och administrerar sporten och att det är Svenska Kanotförbundet som är den organisation som kan utveckla sporten i enlighet med Riksidrottsstyrelsens ambitioner. Även ICF och ECA som organiserar kanotidrotten på internationell respektive Europanivå har Svenska Kanotförbundet som medlemmar och SKF är den enda organisation som erkänns och får delta i den internationella verksamheten.
Det är problematiskt att organisationen har skaffat sig ett namn som är så likt Svenska Kanotförbundet då det skapar osäkerhet och förvirring såväl nationellt som internationellt. Det missgynnar kanotsporten och speciellt kanotslalom. Speciellt när organisationen fortsätter att framtona sig som huvudman för kanotslalom.
Begränsat registerutdrag
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningarna ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs eller har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är den enskilde ledaren som begär utdrag från polisen och visar upp det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.
- Mer om Trygg Idrott och hur RF jobbar med frågan finns på https://www.rf.se/RFarbetarmed/Tryggidrott/. På den sidan finns även bl.a. frågor och svar om registerutdrag, ”Barnens spelregler” - ett material som tagits fram av RF i samarbete med BRIS.
- Vill ni ta ett helhetsgrepp om föreningens miljö är https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/dokument/dokumentbank/ovrigt/skapa-trygga-idrottsmiljoer.pdf ett bra stöd i arbetet.
- Om utdrag och ansökan om dem kan ni läsa på polisens hemsida; https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ovrigt-arbete-och-kontakt-med-barn/. Utdrag är kostnadsfria.